Nye tiltag i FC København (19/7/97)
Lad mig først slå fast, at jeg mener at FCK er på vej mod noget stort. Det kan jeg sige ud fra følgende:
FCK har i størstedelen af sin levetid haft det svært med sportslig nedtur og meget negativ presseomtale, og i den foregående sæson blev det mildt sagt ikke bedre. Alligevel er flere bemærkelsesværdige ting sket:
-Vi fik en rekordstor sponsorkontrakt, den største i klubbens historie og den andenstørste i dansk fodbold nogensinde!
-Der kom minimum 6000 tilskuere til hjemmekampene på trods af den ene ''skandale'' efter den anden.
-Fanskaren blev ved med at vokse, og vi har Danmarks suverænt andenstørste fanclub.
-Vi fik kontrakt med Peter Nielsen selvom vi lå til nedrykning.
Alt dette skette med sportslig nedtur! Det er derfor ikke svært at forestille sig, hvordan det vil se ud, når FCK har sportslig medgang igennem en periode. Det bliver stort.
Men hvor stort det bliver afhænger også af, hvor dygtig ledelsen vil vise sig at være igennem de næste vigtige 4-5 år.
HJEMLANDET
Først og fremmest er det vigtigt at få hjemlandet i orden. Det kræver (som alle omkring FCK vel ønsker) en vis stabilitet i ledelsen. Men endnu vigtigere er det, at moderklubberne og FCK\førsteholdet rykker endnu tættere sammen. Jeg kan erklære mig helt enig i Fusionsnipsernes synspukter herom. Det er for mig at se vigtigt, at B1903 og KB beholder deres identiteter, men alligevel i højere grad rykker tættere på førsteholdet. Fusionsnipsernes forslag om at føre førsteholdets hvide trøje med moderklubbens plus førsteholdets logo (som KB's DK-seriehold har det) er en fremragende ide. Træningssamlinger og andre fællesaktiviteter for ungdomsholdene er ligeledes ideer, der er værd at fremme.
Derudover vil et månedsblad for alle medlemmer af FC København (Dvs. medlemmer af FCKFC, B1903 og KB) ligeledes kunne styrke sammenholdet og desuden være et meget interessant nyt tiltag. Et FCK Magasin, der samler FCKFC's Brølet og KB og B 1903's egne klubblade i et stort blad med læsestof om selvfølgelig førsteholdet, moderklubberne, ungdomsholdene, sponsornyt og Fannyt. Artiklerne og journalisterne findes sådan set allerede og skal bare sætte sig sammen. Efter kort tid kunne bladet desuden distribueres i københavnske kiosker, og være med til at gøre interessen omkring Byen Hold endnu større for den almindeligt fodboldinteresserede Københavner.
FODFÆSTET I BYEN\BYBILLEDET
Derudover skal FCK have et endnu bedre fodfæste i byen. Det er vigtigt, at den enkelte københavner i højere grad føler sig knyttet til Byens Hold, og får interesse for holdet. DET ER HER ESSENTIELT AT FC KØBENHAVN BLIVER EN DEL AF DET DAGLIGE BYBILLEDE. Det er langt fra nok at se en kasket eller en hue her og der, og der skal meget mere til end at satse på tilhængernes fremvisning af disse. Det ville f.eks. være et fremragende nyt tiltag at åbne en FCK-butik på Strøget i hjertet af København. En sådan butik ville ikke alene være et ideelt sted for diverse FCK aktiviteter som autografskrivning osv., men ville også vise klubbens position som Byens Hold. Souvenirsalget ville uden tvivl øges, men om det med det samme ville blive en rentabel forretning er tvivlsomt. Mere vigtigt ville reklameværdien og butikkens position som en vigtig invistering i fremtiden dog være.
Derudover kunne man lave et stort antal plakater med klubbens logo og placere over hele byen, ligeledes for at gøre FCK til en del af det daglige bybillede.
HJEMMEKAMPENE
Når den almindeligt fodboldinteresserede københavner bevæger sig ind i Parken, er det vigtigt, at oplevelsen er så stor at han\hun vil komme igen. Det er her, fansne skal vise sig, og at ledelsen skal gøre fodboldkampen til en større helhedsoplevelse. Det er vigtigt, fordi det mest almindelige er, at førstegangstilskueren i højere grad bliver grebet af stemningen omkring fodboldkampen end selve kampen. Det er min erfaring, at selve fodbolden først bliver det vigtigste, når man har været til kamp nogen gange og kender alle spillerne. Her er det essentielt at både fanclubben og ledelsen i langt højere grad end tidligere opper sig og hjælper hinanden. Fanclubben skal hælpe ledelsen ved at lytte til dens ønsker. F.eks. må og skal Fanclubben flytte ned bag det ene mål, enten Nissan- eller Ekstra Bladstribunen. Herfra vil den 'almindelige' tilskuer fra hele stadion kunne følge med fanskarens show, plus at de mest fanatiske fans vil få en tribune for sig selv og ikke være en underlig klat midt i det hele som nu. Fan clubben burde tage en flytning op til ny diskussion og BESLUTTE AT FLYTTE. Endetribunen kunne passende få et kælenavn som Lions Park eller lignende.
Ledelsen skal desuden hjælpe fanclubben - specielt økonomisk - således at ALLE hjemmekampe kan blive et show. Og vel og mærke et nyt show hver gang, sådan at der til én kamp f.eks. er creperuller og til en anden balloner og små flag og til en tredje fyrværkerishow osv, så der kommer variation. På den måde vil det blive langt mere interessant at gå til fodbold i Parken. Jeg mener at Kim Brink har ret, når han siger at FC København med lidt medgang vil kunne fylde Parken halvt hver gang, men jeg mener også at ledelsen og fanclubben skal hjælpe til for at dette kan blive til virkelighed.
Der er mange nye tiltag, der kan og skal gøres i det fremtidige arbejde med FCK, og de nævnte punkter mener jeg er de vigtigste.
Med håb om en god sæson og venlig hilsen fra Brasilien
Skafte Thomsen


Fusionsnipserne.
Copyright © 1997-1998
Sidste rettelse: 20. april 1998.